Logo Prihlásiť | Registrovať

Prihlásenie


Registrácia do programu DEKPARTNER

Prihlasovacie údaje
Zameranie*
Kontaktné údaje

Zabudnuté heslo


Vzdelávacie centrum

Starnutie hydroizolácie strechy z asfaltovaných pásov a ich obnova

Zverejnené: 10. 1. 2025
ATELIER DEK
Technici spoločnosti patriaci do skupiny DEK
Všetky články autora

Životnosť hydroizolačnej vrstvy z asfaltovaných pásov na plochých strechách nie je ako všetci vieme neobmedzená. Na asfaltované pásy pôsobia rôzne klimatické, biologické a mechanické vplyvy. Po určitom čase si pôsobenie týchto vplyvov vyžiada svoju daň. Vtedy sa musíme zamyslieť nad tým, kedy a ako urobiť obnovu a predĺženie životnosti hydroizolačnej vrstvy plochej strechy z asfaltovaných pásov. Zo skúseností konštatujeme, že najvhodnejší čas je ešte vtedy, ak je hydroizolácia ešte stále funkčná a do strechy nezateká.

Počas pravidelných obhliadkach strechy odporúčame si všímať vznik zmien a defektov na povrchu asfaltovaných pásov, ktoré nám signalizujú, že hydroizolácia už nie je v dobrej kondícii. Napríklad strácajúci hrubozrnný posyp z povrchu asfaltovaného pásu (Obr. 01), nám signalizuje, že asfaltová hmota prestáva už byť účinne chránená proti UV žiareniu a poveternostným vplyvom. To zapríčiní rýchlejšiu degradáciu povrchu asfaltovaného pásu. Relatívne často sa môžeme stretnúť s popraskaným povrchom asfaltovaných pásov (Obr. 02). Ide o prirodzený prejav starnutia asfaltovej hmoty, ktorá úž nejaký ten rok je aplikovaná na streche. V niektorých prípadoch dochádza k oddialeniu priečnych spojov asfaltovaných pásov proti sebe (Obr. 03). Vo väčšine prípadov je to zapríčinené zmraštením staršieho typu polyesterovej výstužnej vložky v pozdĺžnom smere. Podrobnejšie je táto problematika opísaná v DEKTIME 08/2017. Vplyvom vysokých teplôt v letných mesiacoch dosahujúcich na povrchu pásov až 90 °C, dochádza na šikmých a zvislých plochách orientovaných južným smerom k stekaniu asfaltovej hmoty. Na povrchu pásu vznikajú trhliny a vrásky (Obr. 04). Tento prejav degradácie sa týka predovšetkým asfaltovaných pásov s nižšou teplotnou odolnosťou proti stekaniu asfaltovej hmoty alebo starších asfaltovaných pásov. Ich hmota už stráca svoje deklarované vlastnosti a ich odolnosť proti stekaniu sa znižuje. Ďalšie informácie k tomuto javu sú uvedené taktiež v DEKTIME 08/2017.

V nasledujúcom texte a na priložených fotografiách si priblížime spôsob, akým je možné docieliť obnovu, resp. predĺženie životnosti hydroizolačnej vrstvy z asfaltovaných pásov na plochej streche. Dôležitým predpokladom je stále funkčné a stabilné hydroizolačné súvrstvie, kedy do strechy nezateká.

Pred zahájením prác je potrebné vykonať dôkladnú obhliadku súčasnej hydroizolačnej vrstvy, vrátane sond (0br. 05) do strešného súvrstvia. V prípade potreby vieme zabezpečiť obhliadku aj s realizáciou sond v rámci spoplatnených služieb spoločnosti DEKPROJEKT. V sondách je potrebné zistiť presné zloženie skladby strechy, stav jednotlivých vrstiev a obsah vody v nich. Taktiež je potrební overiť prídržnosť vrstiev k podkladu a medzi jednotlivými vrstvami. Odporúčame vykonať aj starostlivú prípravu povrchu strechy ako je odstránenie nečistôt, vyrovnanie nerovností brániacich plynulému odtoku vody (príp. prespádovanie plochy), vyspravenie poškodených miest hydroizolácie (Obr. 06). Tieto prípravné práce sú neoddeliteľnou súčasťou pre použitie špeciálneho sanačného pásu, ktorým zrenovujeme súčasné asfaltované súvrstvie.

Sanačný pás je na spodnom povrchu ošetrený špeciálnou úpravou (Obr. 07), vďaka ktorej po natavení vzniknú medzi pôvodnou hydroizoláciou a novým pásom mikroventilačné kanáliky. Ich úlohou je rozptýliť vodnú paru z prípadnej vody alebo vlhkosti v pôvodnom asfaltovanom súvrství. Tým sa eliminuje riziko vzniku vypuklín od vodnej pary medzi starou a novou vrstvou. Asfaltové pruhy bez separačného posypu na spodnej strane pásu sú zo špeciálnej asfaltovej hmoty, ktorá umožňuje ľahšie a rýchlejšie natavenie s dostatočnou prídržnosťou k podkladu. Na hornom povrchu je pás ošetrený štandardným farebným bridličným posypom. V praxi je možné sa stretnúť s viacerými typmi sanačných pásov (Obr. 08), ktoré sa môžu líšiť napríklad tvarom a rastrom mikroventilačných kanálikov, ale princíp fungovania je rovnaký. Vhodným asfaltovaným sanačným pásom môže byť napr. ELASTEK 52 REKO. Nosnú vložku pásu tvorí polyesterová rohož. Asfaltová hmota je modifikovaná syntetickým kaučukom.

Opracovanie atík, ostatných zvislých plôch, detailov a prestupujúcich konštrukcií odporúčame realizovať použitím iného typu asfaltovaného pásu, ktorý má zvýšenú odolnosť proti stekaniu pri vysokých teplotách – min. 120 °C a najlepšie s kombinovanou výstužnou vložkou. Tento pás je na hornom povrchu tiež ošetrený farebným bridličným posypom a čo je dôležité, k podkladu sa natavuje celoplošne. V prípade aplikácie na vysoké zvislé plochy je potrebné pás dodatočne aj mechanicky kotviť. Je to z dôvodu, aby vplyvom vysokých teplôt nedochádzalo k jeho skĺzaniu. Vhodným typom asfaltovaného pásu k tomuto účelu môže byť napr. ELASTEK 45 KOMBI.

Postup vyššie opísanej rekonštrukcie asfaltovaného hydroizolačného súvrstvia je zachytený na nižšie uvedených fotografiách.

Aj v prípade priečneho spoja je vhodné použiť prítlačný valec. Pri zváraní priečneho spoja tu je rozdiel oproti natavovaniu pásu v ploche. Pri priečnom spoji je potrebné dbať na dostatočné prehriatie asfaltovej hmoty aj v mieste mikroventilačných kanálikov. Musí prísť k dôkladnému prevareniu spoja. K dôkladnému prevareniu a pritlačeniu musí dôjsť aj v mieste „T“ spoja.

Ako sme už vyššie v texte uviedli, tak k opracovaniu zvislých plôch, detailov a prestupov sa použije asfaltovaný pás so zvýšenou odolnosťou proti stekaniu pri vysokých teplotách. V tomto konkrétnom prípade má pás odolnosť proti stekaniu pri vysokých teplotách 120 °C. Podklad tvorený pôvodnými asfaltovanými pásmi je taktiež ošetrený asfaltovou emulziou DEKPRIMER. Pás je na podklad natavený celoplošne a zároveň ho bolo potrebné na vysokých atikách dodatočne ešte mechanicky kotviť (Obr. 20). Nový asfaltovaný pás je v hornej časti atiky zabezpečený prítlačnou plechovou lištou (Obr. 21).

Partneri programu